“Spilficering” eller gamification er ét af de nye og trendy elementer indenfor forretningsmodeller. Hvis du har prøvet at bruge helt urimelig meget tid på et spil eller en leg, fordi det var sjovt og engagerende, så ved du hvilken magt et godt spildesign kan have. Derfor er det naturligvis også interessant, hvis du kan gøre […]
Giv en kreativ udfordring…
Én af fordelene ved Business Model Architect er, at det er nemt at tænke ud af boksen og opdage forretningsmodeller, som man ikke logisk ville finde frem til. Det var faktisk ikke tænkt ind i konceptet, men jeg opdagede tidligt, at det var uhyre enkelt at få andre til at tænke ud af boksen med […]
Byg en forretningsmodel med Business Model Architect
Business Model Architect er et simpelt værktøj til hurtigt at komme i gang med at arbejde med forretningsmodeller. Værktøjet består af: ELEMENTS – 151 kort i 13 kategorier/farver, som repræsenterer de gængse valgmuligheder i forretningsmodellen, så du ikke behøve at kende alle valgmuligheder på forhånd. BUILDING SITE – en spilleplade, hvor du kan brede kortene […]
Vælg den rigtige forretningsmodel til din app
Indrømmet, jeg har impulskøbt en hel del apps, som jeg stort set kun har brugt den dag jeg købte dem. Men de er jo ofte så billige, at man nogle gange tænker, hvordan udviklerne tjener penge på dem. Med prognoser der vurderer at markedet for mobile applikationer vil vokse til 101 mia. i 2017, sidder […]

Business Model Canvas og Alexander Osterwalder
Siden Alexander Osterwalder og Yves Pigneur i 2010 publicerede bogen Business Model Generation har Osterwalder været talk of the town og modellen Business Model Canvas været måden, som man arbejdede med forretningsmodeller på. Især uddannelsessystemet har i stort omfang taget Business Model Canvas til deres hjerter. Så du får lige et Business Model Canvas her […]

Opgraderede værktøjer forretningsmodellen
Hvis du på det seneste har oplevet, at forretningsmodellen.dk på det seneste har ændret sig lidt i forhold til, hvad du er vant til, så fortvivl ikke. Jeg prøver at gøre et nyt værktøj tilgængeligt for dig. Jeg beklager den ulejlighed, som det medfører i disse dage. Business Model Architect er tredje generation af mit […]
Hvis kunderne sidder med likviditeten, så skaf pengene hos dem…
Det lyder smart at sige venture kapital og business angels, når man skal tale om finansiering af et iværksætterprojekt, men som jeg hørte amerikaneren Ken Morse fra MIT sige ved et foredrag for nogle år siden: “What’s wrong with the customer?” Hvis man sælger til forbrugermarkedet, så betyder de seneste års påholdenhed og opsparing, at […]

Gratis som forretningsmodel
Det kan til stadighed forbløffe, hvor meget man kan få og bruge gratis på internettet – herunder denne hjemmeside 🙂 – og selvom det efterhånden er gået op for os hvordan Google tjener sine penge på annoncer, så er der mange gratis tjenester, som man stadig forbløffes over. Det inspirerede mig til omsider at få […]

40 online forretningsmodeller
Jeg faldt forleden over denne præsentation af Morten Gade med 40 forskellige online-forretningsmodeller med praktiske eksempler på alle 40. Ganske glimrende at få lidt inspiration af til både udvikling af nye elementer i din forretningsmodel eller måske til en helt ny forretningsidéer…eller måske bare til nogle minutters tidsfordriv og fascination af en mangfoldig verden… 40 […]

Abonnement som forretningsmodel giver lave barrierer for nye kunder
Jeg er næppe den eneste, der er begyndt at tænke lidt over, hvad alle mine abonnementer på online-tjenester efterhånden løber op i. Online office-pakke, projektplatform, online-mindmaps, e-mail markedsføring, online CRM, online-backup og diverse hjemmesider. Og så har jeg også overvejet opgradering af visse andre tjenester. I modsætning til den gammeldags softwaremodel med betragtelige startinvesteringer, så […]