Topmenu

Vælg den rigtige forretningsmodel til din app

Indrømmet, jeg har impulskøbt en hel del apps, som jeg stort set kun har brugt den dag jeg købte dem. Men de er jo ofte så billige, at man nogle gange tænker, hvordan udviklerne tjener penge på dem. Med prognoser der vurderer at markedet for mobile applikationer vil vokse til 101 mia. i 2017, sidder der dog nok en iværksætter eller tusinde derude og drømmer om at score kassen på en fantastisk app.

Men skal man tjene penge ved at tage penge for app’en, satse på annoncer eller hvad? Den kan naturligvis være svært at vide på forhånd, men iværksætteren Ilja Laurs har skrevet en glimrende artikelmed nogle relevante overvejelser inden man vælger forretningsmodellen for sin app.

Som udgangspunkt taler han om fire forskellige måder at tjene penge på mobile applikationer:

[arrow_list]

  • Betaling for app’en – Business Model Toolbox er et eksempel, som koster over 150 kr.
  • Annoncefinansieret app – den bruger f.eks. DMI i deres app.
  • Virtuelle produkter eller freemium – hvor man køber virtuelle produkter eller opgraderinger i app’en. Jeg har f.eks. en tegneapp, hvor man kan købe flere farver.
  • Abonnement – hvor man betaler f.eks. et månedligt abonnement for brug af app’en. Den har jeg prøvet når jeg skal se perifere cykelløb på Eurosport 2 via Eurosport Player.

[/arrow_list]

Men spørgsmålet er: Hvad skal jeg vælge? Her peger Ilja Laurs på to overordnede forhold:

[arrow_list]

•    Hvor værdifuld er app’en for brugeren?
•    Hvor vanedannende er den?

[/arrow_list]

Hvis den hverken er værdifuld eller vanedannende, skal man nok ikke forvente at blive rig på den. Hvis den derimod er meget økonomisk værdifuld, kan man godt tage en pris for selve app’en som eksempelvis apps, der kan gøre dig mere produktiv.

Hvis den ikke har nogen økonomisk værdi for dig, men derimod er vanedannende som f.eks. Angry Birds, kan det være en bedre løsning med annoncer. Hvis man skal tjene penge på annoncer, er det netop vigtigt at brugerne bruger app’en meget ofte, så der er en chance for at de klikker på annoncerne. En meget værdifuld app, som man bruger en gang i kvartalet, giver ikke mange annonceklik og dermed ikke megen annonceindtjening.

Hvis du har en app, som er både meget værdifuld og meget vanedannende – jeg har store forventninger til en ny app fra WooThemes, som giver mig en hurtig måde at opdatere mine blogs – så burde der være gode muligheder for at opkræve et abonnement eller alternativt sælge virtuelle produkter inde i app’en og tage penge for ekstra funktioner. Når jeg er inde i Zinio-app’en for at læse det seneste eksemplar af ProCycling, så forsømmer de naturligvis ikke at vise, hvad jeg ellers kunne abonnere på.

Så prøv at tegne et diagram med brugsværdi ud af Y-aksen og Vanedannende potentiale ud af X-aksen og placer derefter din egen app-idé i diagrammet inden du overvejer, hvordan du vil tjene penge på den.

, , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes