Det største udbytte af arbejdet med Business Model Architect får man, hvis man er åben overfor at tænke kreativt. Det kan være en udfordring, når man er midt i hverdagens problemløsning. Så søger man svarende indenfor det kendte. Man leder efter det rigtige svar. Man er klog og fornuftig. Derfor kan det hjælpe at varme […]
Hvad nu hvis din virksomhed var en serviceplatform?
Har du en servicevirksomhed? Så er du nok vant til at tænke, at det er dig der leverer servicen. Måske hjulpet af partnere. Men hvad nu, hvis du droppede at levere servicen selv? Hvad nu, hvis du lavede din virksomhed om til en platform. En serviceplatform. Indenfor fx tatovørbranchen er det almindeligt at invitere gæstetatovører […]
Manual for individuelt arbejde
Selvom der nok kommer flere og mere forskelligartede idéer, hvis man arbejder med Business Model Architect i en gruppe, så kan man sagtens få en masse idéer ved at arbejde alene med Business Model Architect. Hvis du vil brainstorme over din forretningsmodel, er fremgangsmåden som beskrevet under Spørg jer selv: Hvad nu hvis? Men når […]
Manual for netværksgruppe
Jeg har oplevet, at Business Model Architect stimulerer samtale og giver en masse energi og idéer, når jeg sætter netværksgrupper til at hjælpe med at udvikle hinandens virksomheder. Processen er grundlæggende den samme som beskrevet under Spørg jer selv: Hvad nu hvis? men der nogle forhold, som man bør overveje på forhånd, hvis man vil […]
Spørg jer selv: Hvad nu hvis?
Hvad nu hvis læring og udvikling skulle være det primære udbygge for vores kunde? Hvad nu hvis vi skulle tjene penge på abonnementer? Hvad nu, hvis vi skulle bruge gamification til at engagere kunderne? Det er helt enkelt at blive kreativ og nytænkende forretningsudvikler ved at bruge Business Model Architect. Du skal bare trække et […]
10 ting at lede efter ved det ideelle kundesegment
Inspiration til at opdage kundesegmenter. For især nystartede virksomheder er det nærmest tabu at vælge visse kunder fra. Og tro mig, jeg har sjældent selv afvist kunder, selvom jeg ind imellem med tiden ville ønske, at jeg havde. Kunder som ikke kan betale. Kunder, som bare tager for lang tid at servicere. Kunder som egentlig […]
Er der kunder nok i din målgruppe?
I dette indlæg kigger vi lidt på at definere et kundesegment, der er stort nok til din virksomhed. Lad os sige, at du har udviklet en serie nye produkter indenfor convenience food. Altså delvist forberedte måltider. Du har valgt et tema. Fx indiske retter og har i første omgang udviklet fem produkter. Du bliver opmæksom […]
Kom i gang med kundesegmentering
Her starter en serie indlæg om forskellige kriterier for valg af kundesegmenter – og inspiration til at opdage nye kundesegmenter. Da jeg for over ti år siden udviklede den første spæde udgave af Business Model Architect var det ikke ud fra en bevidst overvejelse om kundesegmenter. Faktisk var det ikke engang med henblik på salg. […]
En forretningsmodel, der skaber efterspørgsel
Da jeg forleden gennemgik elementerne i en forretningsmodel overfor et par iværksættere, fandt jeg det nødvendigt at hive Business Model Architect-kortene frem, da jeg skulle forklare, hvad der egentlig ligger i begrebet Kunderelation. Det er traditionelt ét af de elementer, som man ofte går lidt skævt af, når man arbejder med Business Model Canvas. Måske […]
Brug “folket” som finansieringskilde
For nogle år siden skulle enhver landsby have et mikrobryggeri, og da bankerne godt kunne se, at der næppe var marked for så mange, gik nogle af bryggerierne ud og solgte folkeaktier til lokalbefolkningen. Via webportaler rækker adgangen til den slags småaktionærer og andre bidragydere langt videre, og såkaldt crowdfunding har i de seneste år […]