Nye værktøjer og metoder har det med at sprede sig til andre områder, og således også Business Model Canvas-modellen fra Alexander Osterwalder og Yves Pigneur. Med sin nye bog Business Model You – A One-Page Method For Reinventing Your Career har Timothy Clark overført forretningsmodel-konceptet på karriereudvikling, hvor man ser sig selv som forretningen. Det […]
Fælles forbrug – forretningsmodel til en krisetid
Prøv at forestille dig alt det, som vi hver især fik købt under de glade dage i midten af ’00-erne og som dybest set ikke var nødvendigt, og som vi dårligt har råd til at have i dag. Måske betyder krisen at tiden er inde til at tænke i fællesskab omkring forbrug. For hvor tit […]
Forenkling
Hvordan tjener man penge på mobile services?
Ét af de boomende forretningsområder nu og i tiden fremover vil være mobile services. Hos Google er mantraet blevet “Mobile first” når nye services udvikles. Man starter altså med at se på, hvordan det skal udvikles til mobiltelefoner – mere præcist smartphones. Ved et arrangement gennemført af iKRAFT forleden gennemgik Søren Eskildsen fra Alexandra Instituttet […]
Business Model Toolbox – så er du altid klar til at lave en forretningsmodel!
Superlækker app til iPhone gør det til en leg at udvikle forretningsmodeller. Det er jo ikke altid, at man har en tom væg, hvor man kan smække et stort Business Model Canvas op og begynde at brainstorme løs. Derfor er der naturligvis også kommet en app til iPad, så man kan sidde i toget, i […]
Hvordan opbygger man en forretningsmodel?
Kernen i din forretningsmodel er din primære kunde og din leverance til kunden. Start med at lave en grundig beskrivelse af din primære kundegruppe – gerne med eksempler på konkrete kundeemner og beskrivelse af deres behov, ønsker og problemer. Herefter beskriver du din leverance og kundeværdi – altså hvad leverer du til kunden og hvorfor […]
Hvorfor fokusere på forretningsmodellen?
De første ti år af det nye årtusind er ordet innovation formentlig blevet brugt flere gange end i de 2000 år der gik forud. Desværre har fokus været på ting, teknologi og løsninger, og med begejstringen for innovation har man undertiden kunnet frygte, at problemer blev den knappe faktor 🙂 Men ingen idé er bedre […]
Hvad er en forretningsmodel?
Når man præsenterer nye innovative projekter for potentielle investorer eller samarbejdspartnere, kan man nemt ryge ind i spørgsmålet “Hvad er din forretningsmodel?” Hvis vi skal skære helt ind til benet, så vil de formentlig gerne have et svar på fire simple spørgsmål: Hvad tilbyder du kunden? Hvordan sælger du det? Hvordan laver du det? Hvordan […]