Topmenu

Positionering

Hvordan adskiller din løsning sig fra eksisterende løsninger?

Det hjælper ikke så meget at komme med noget ny, hvis ikke man kan forklare, hvorfor det er anderledes. Nedenfor er vist nogle generelle måder at positionere sig på.

 

 Næste trin i forretningsmodellen: PRISNIVEAU

 

Set fra kundens synsvinkel er det ikke bare interessant, hvad dit produkt kan gøre, men også hvorvidt du adskiller dig fra eksisterende løsninger på markedet.

Din position handler naturligvis om selve produktets egenskaber, men det handler også om, hvordan du definerer det marked, du går ind i overfor kunden.
De seks generelle valgmuligheder er:

  • Nyt marked – noget helt nyt, vi ikke vidste vi manglede.
  • Eksisterende marked – en ny version af noget velkendt.
  • Segmenteret marked – et produkt tilpasset et særligt kundesegment.
  • Lavprismarked – en skrabet og billig version.
  • Luksusmarked – den ultimative luksusudgave.
  • Kloning – kendt fra andre lande.

Spørgsmålet om positionering er altså grundlæggende spørgsmålet om, hvordan og hvorvidt du kan og vil markedsføre dit produkt som nyt og anderledes.

Nyt marked

Du kan lancere dit produkt som noget helt nyt og revolutionerende, som ikke ligner noget, vi har set før. Noget, som løser et problem, som ingen før har løst for os eller som giver os mulighed for at gøre noget, som vi helt havde fortrængt at vi ønskede.
Fordelen er, at du kridter en bane op, hvor du er det eneste alternativ for kunden. Ulempen er på den anden side, at du skal overbevise kunden om, at han har brug for noget, han har levet fint med indtil nu.

Eksisterende marked

Du kan lancere dit produkt som en ny udgave af et eksisterende produkt. Lidt hurtigere, stærkere, flottere eller med nye funktioner. Du gør grundlæggende det samme for kunden som de eksisterende og konkurrerende løsninger, men du gør det bare bedre eller i alt fald på en lidt anderledes måde.

Fordelen ved denne positionering er, at kunderne grundlæggende forstår hvad dit produkt går ud på, og de bruger det måske allerede. Dit produkt er altså allerede en del af deres budget. Ulempen er naturligvis, at der er kamp om kunderne fra konkurrenter.

[box_note]Hvis det var dig, der havde udviklet iPad’en, ville du så lancere den som en helt ny måde at arbejdet på og bruge digitale medier (nyt marked), eller ville du lancere den som en mere handy og mobil udgave af en bærbar computer – eller måske som en iPhone med stor skærm (eksisterende marked)[/box_note]

Segmenteret marked

Du kan lancere dit produkt som særligt velegnet til et bestemt kundesegment. På modne markeder og i etablerede brancher vil kampen om massemarkedet ofte føre til, at der bliver etableret nogle uformelle standarder for, hvilke egenskaber og funktioner produkterne skal have, men i den kamp overser man måske nicher med særlige behov. Udviklingen af mindre og mindre mobiltelefoner med flere og flere funktioner overså, at en række ældre brugere fik sværere og sværere ved at betjene dem.
Fordelen ved at positionere sig overfor et overset segment kan være etablering af en loyal kundegruppe, som måske hurtigt kan sprede budskabet indenfor segmentet. Ulempen er naturligvis, at man fravælger det store massemarked og at man kan blive sat i bås som et produkt til kun dette segment.

Lavprismarked

Du kan lancere dit produkt som en skrabet og billig version af et eksisterende produkt. Nogle brancher har det med at fylde flere og flere egenskaber og services på deres koncepter, og overser måske at nogle kunder ikke har brug for eller råd til hele pakken. Så skær fedtet fra og lav et basisprodukt for dem, der kan nøjes.

Ryanair er et eksempel på, hvordan prisen på flybrejser kan reduceres til et minimum, hvis man er indstillet på at fravælge enhver service – og lære reglerne udenad, så man undgår at blive fanget!

Luksusmarked

Du kan lancere dit produkt som en eksklusiv version af et eksisterende produkt, hvor der ikke er sparet på materialet og detaljerne mv. Modsat lavprismarkedet går du efter den lille eksklusive skare af kunder, der gerne vil betale en uforholdsmæssig høj ekstrapris for at kunne skille sig ud og vise økonomisk formåen.
Det er i dette marked vi finder guldbelagte mobiltelefoner, pc’er med kabinetter af tropisk træ, læderindtræk i bilerne o.s.v. og det er her man ikke diskuterer om en Premier Cru fra Medoc er 15-20 gange bedre end dem fra øverste hylde i Bilka. Kvalitet koster.

Kloning

Du kan lancere dit produkt eller koncept som noget, kunderne kender fra andre markeder. Gennem ferie- og arbejdsrejser møder vi koncepter i andre lande, som vi ville ønske man havde i Danmark. Det kender vi i høj grad i form af restaurantkoncepter fra hele verdens lande, men fra samtaler med danske iværksættere i Kina hører jeg også, at f.eks. modebutikker gerne må positionere sig som europæisk design.

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes