Topmenu

Prisniveau

 Hvor på prisskalaen skal dit produt ligge?

Prisniveauet skal naturligvis hænge sammen med den position du gerne vil have på markedet. Så hvor skal prisen ligge i forhold til alternativerne på markedet? Nedenfor er angivet fire trin på skalaen.

 

Næste trin i forretningsmodellen: OPLEVELSESCYKLUS

 

De mest kræmmeragtige af os kan godt finde på at købe noget på grund af prisen, og først bagefter overveje, hvad vi skal bruge det til. Tro mig, jeg er ud af en kræmmerfamilie, så et hjørne af garagen var altid fyldt op med ting, som var billige eller gratis, men som aldrig siden blev brugt.

Prisniveau handler ikke så meget om, hvad den faktiske pris skal være, men hvordan vi gerne vil have vores kunder til at opleve prisen. Jeg vil dele det op i fire kategorier:

  • High end
  • Markedspris
  • Lavpris
  • Gratis

High end

Prisen fastsættes, så den ligger over det generelle prisniveau for produktkategorien eller på niveau med de bedste produkter i kategorien. Der kan være omkostningsmæssige grunde til at Apples computere ligger over pc-niveauet, men det spiller givetvis også ind, at man gerne vil bevare produktets status som et top-produkt. Hvis du vælger en strategi om at dit produkt skal prissættes højt, så træffer du også indirekte nogle valg om at fravælge kanaler, der har det med at lave slagtilbud og føre priskrig. Det vil ødelægge det for de andre kanaler.

Da jeg i januar omsider købte mig et par Oakley Radar cykelbriller var det efter at jeg havde checket prisniveauet i mange forskellige lande. Sælgeren i en cykeludlejning på Gran Canaria kunne fortælle mig, at Oakley stiller krav om hvilke priser, man må sælge dem til. Derfor er det svært at finde gode tilbud.

Markedspris

Prisen fastsættes under hensyntagen til det generelle prisniveau på markedet. Produktet skal koste nogenlunde det samme som andre produkter i kategorien. Hvis  din kundeværdi ikke muliggør en højere pris eller din omkostningsstruktur ikke muliggør en lavere pris, så vil du typisk skulle lægge dig i nærheden af det generelle niveau. Hvis vi igen henter et eksempel fra computerverdenen, så kan det være svært at se, hvorfor man skal betale mere eller mindre for det ene pc-mærke fremfor det andet, medmindre man som Dell i sin tid ændrer distributionsformen og dermed omkostningsstrukturen.

Det må også være derfor man ustandseligt bliver kimet ned af teleselskaberne i håb om at man vil skifte leverandør, hvis man kan spare en halvtredser om måneden. Hvis loyaliteten er lave, kan det være svært at tage en pris, der er forskellig fra konkurrenterne.

Lavpris

Iværksætteres yndlingsstrategi! At sælge under den generelle markedspris, fordi man driver firmaet hjemme fra stuen eller garagen.

Jeg vil undlade en moralprædiken om det umulige i en høj kvalitet/lav pris-strategi, men blot pointere, at en sammenhængende forretningsmodel naturligvis har en forklaring på den lave pris i enten omkostningsstukturen, valget af kanaler eller andet, som retfærdiggør en lav pris.

Gratis

Hvis lavpris-strategier ofte lyder rigeligt optimistiske, så kan en strategi om at give dit produkt væk lyde ret hovedløs. Men der er naturligvis en tanke om indtjening bag, og gratis er sjældent hele strategien.

Der kan være tale om, at produktet er finansieret af annoncer som f.eks. Facebook eller der kan være tale om at man giver noget væk – eller tager en symbolsk pris – for at tjene på efterfølgende forbrug, som det er tilfældet, når mobilselskaber nærmest forærer  mobiltelefoner væk mod en vis bindingsperiode, så de kan tjene på abonnementet.

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes