
Få inspiration til nytænkning af forretningsmodellen
- Kundeværdi – hvorfor køber kunderne jeres produkt?
- Positionering – hvor nyt og anderledes er det?
- Prisniveau – hvad skal prisniveauet være?
- Oplevelsescyklus – hvornår skaber I værdi?
- Kunder – hvem er kunderne?
- Kunderelation – hvordan betjener I kunder? Hvordan etablerer, fastholder og udvikler I relationen?
- Kanaler – hvordan får I produktet ud til kunderne?
- Ressourcer – hvilke ressourcer giver en konkurrencefordel?
- Aktiviteter – hvad er eller vil vi være gode til?
- Partnere – hvordan kan partnerskaber styrke os?
- Indtægter – hvordan kan vi tjene penge?
- Prismodel – hvordan bør prisen fastsættes?
- Omkostninger – hvordan bør vores omkostningsstruktur være?
Produkt
Hvad vil vi levere?
Kundeværdi – hvorfor køber kunderne vores produkt eller ydelse?
Positionering – hvor nyt og anderledes er det vi tilbyder?
Prisniveau – hvilket prisniveau skal produktet have?
Oplevelsescyklus – hvornår i købs- og forbrugsprocessen skaber vi unikke oplevelser og værdi?
Organisation
Hvodan vil vi lave det?
Ressourcer – hvilke ressourcer kræver det at starte og drive virksomheden?
Aktiviteter – Hvad laver vi i virksomheden?
Partnere – hvordan samarbejder vi med andre?
Salg
Hvordan vil vi sælge det?
Kunder – hvem er vore kunder?
Kunderelation – hvordan betjener vi vore kunder? Hvordan etablerer, fastholder og udvikler vi kunderelationer?
Kanaler – hvordan får vi produktet ud til kunderne?
- Produkt – Hvad vil vi levere?
- Salg – Hvordan skal det sælges?
- Organisation – Hvordan kan vi lave det?
- Økonomi – Hvordan tjener vi penge på det?
4 x 3 trin i opbygningen af en forretningsmodel
Det er naturligvis lidt mere kompliceret end som så, men hver af Aage Damgaards 4 spørgsmål kan deles op i 3 delspørgsmål.
Se hvordan i nedenstående video – som jeg lidt ubeskedent har lavet på engelsk i første omgang, så den også kunne bruges på BusinessModelArchitect.eu.
Næste skridt…
Nu har du overblikket over forretningsplanens struktur, så nu er du klar til at dykke dybere ned i det enkelte element.