Topmenu

Manual

Sådan laver du en nytænkende forretningsmodel med Business Model Architect

Business Model Architect er meget enkelt værktøj til at udvikle forretningsmodeller – men kan også bruges på på mere avancerede måder for at øge udbyttet.

Nedenstående video – på engelsk – giver en 2 minutters grundlæggende introduktion.


Køb Business Model Architect i dag!

1-2-3, så simpelt er det!

Det er i bund og grund simpelt at bygge en forretningsmodel ved hjælp af Business Model Architect:

  1. Rul BUILDING SITE ud på et bord og placer kortene langs kanten, så farverne passer med spillepladen.
  2. For hver kategori/farve af kort vælges det eller de kort, som du vil benytte i din forretningsmodel. Kortenes indhold er svar på de spørgsmål, der er skrevet på BUILDING SITE. Hvis du vælger flere, så lave en prioriteret orden ved at lægge de vigtigste øverst.
  3. Når du har valgt kort i alle kategorier, så har du din forretningsmodel!
Bemærk, at du sagtens kan arbejde med Business Model Architect ved hjælp af kortene alene, blot du har en forståelse for de enkelte elementer i forretningsmodellen. 

 

…og dog, værk opmærksom på:

Helt så simpelt er det dog ikke i praksis! Derfor bør du være opmærksom på følgende:

Trods ihærdige forsøg på at få det hele med, så kan Business Model Architect næppe overgå din kreativitet! Såfremt du vil have andre elementer med i din forretningsmodel, anbefales det at have en blok selvklæbende Post-it-sedler eller lignende ved hånden til at lave dine egne ekstra kort.

Ét af felterne Positionering & Prisniveau dækker faktisk to kategorier af kort.

Endelig har tre af kategorierne har faktisk flere underkategorier:

  • KUNDERELATION: Her bør du overveje at vælge kort i alle 4 kategorier, så du tager stilling til både hvordan du ETABLERER kunderelationer, BETJENER kunder, FASTHOLDER kunder og UDVIKLER kunderelationer.
  • RESSOURCER: Her bør du tage stilling til både hvilke FYSISKE, FINANSIELLE, MENNESKELIGE og IMMATERIELLE ressourcer din virksomhed råder over eller skal fremskaffe.
  • AKTIVITETER: Her er kortene inddelt i både rutinemæssige FABRIKS-agtige aktiviteter, mere individuelle og komplekse VÆRKSTEDS-agtige aktiveteter samt PLATFORMS-aktiviteter, hvor man mere er facilitator end egentlig udførende. Det er ikke nødvendigt – og sjældent relevant – at vælge kort i alle kategorier. Vælg blot de kort, der  bedst repræsenterer dine aktiviteter.

Giv en kreativ udfordring

Når du har bygget din forretningsmodel, er det nemt med ELEMENTS at give en kreativ udfordring ved at trække nogle supplerende kort og prøve at integrere dem i forretningsmodellen. Men pas på, det kan nogle gange vende dit billede af forretningen op og ned…

Giv en kreativ udfordring…

Køb Business Model Architect i dag!

Hvornår har du brug Business Model Architect?

Du kan få glæde af Business Model Architect i en række sammenhænge, hvor du har brug for at diskutere hele eller dele af din forretningsmodel. Nogle konkrete situationer kan være:

  • Start af ny virksomhed – som iværksætter er man ofte mest optaget af det produkt eller den ydelse, man skal levere, men med Business Model Architect bliver man tvunget til at tage stilling til de centrale spørgsmål om, hvordan man gør det til en forretning.
  • Lancering af nyt produkt – samme produkt i en ny farve kræver sjældent de store overvejelser om forretningsmodellen, men hvis man lancerer et nyt produkt eller en ny ydelse, som retter sig mod nye kunder, som kræver mere service eller som måske skal sælges eller fremstilles på en anden måde, bør man overveje, om man skal bygge en selvstændig eller i det mindste en justeret forretningsmodel op omkring produktet.
  • Ny strategi – det er sjældent nok at definere sin forretningsmodel når man starter virksomheden. Ænderinger i markedet og branchen og virksomhedens udvikling betyder, at man løbende må tage stilling til forretningsmodellen, når man lægger strategi for fremtiden.
  • Ny situation – verden, markedet og din branche ændre sig hele tiden, og pludselig bliver man overrasket af konkurrenter med nye forretningsmodeller. Så hvorfor ikke selv være først.
  • Nyt marked – at tage springet til Tyskland eller måske udvide kundekredsen fra privatkunder til virksomhedskunder kræver ikke bare nye sprogfærdigheder (tysk og forretningssprog!). Det vil også ofte kræve en tilpasning af forretningsmodellen.

 

 

På denne side vil du løbende kunne finde inspiration til brug af Business Model Architect ELEMENTS og andre måder at arbejde med forretningsmodeller.

 

Powered by WordPress. Designed by WooThemes