Topmenu

Er der kunder nok i din målgruppe?

I dette indlæg kigger vi lidt på at definere et kundesegment, der er stort nok til din virksomhed.

Lad os sige, at du har udviklet en serie nye produkter indenfor convenience food. Altså delvist forberedte måltider. Du har valgt et tema. Fx indiske retter og har i første omgang udviklet fem produkter.

Du bliver opmæksom på, at tre af produkterne faktisk vil kunne sælges som vegetariske og faktisk også som veganske. De øvrige kunne faktisk også laves vegetariske, hvis man ville gå den vej.

Men hvem vi rette produkterne imod? Inden du bare skyder fra hoften, så lad os lige stoppe op og se, hvilke segmenter der kunne tænkes at være på markedet for fødevarer generelt og convenience food specielt.

Helt uvidenskabeligt brainstormer jeg lidt:

De brede segmenter som:

  • De traditionelle – der spiser det, de er vokset op med.
  • De sundhedsbevidste – der spiser det, der er sundest for dem.
  • De ideologiske – der lægger vægt på miljø og klimavenlighed mv.
  • De travle – der bare vil have noget nemt.
  • De kvalitetsbevidste – der vil have gode og friske råvarer og gode smagsoplvelser.

Disse segmenter er delvist overlappende – man kan godt være både travl og sundhedbevidst – og i de enkelte kan der også være undergrupper. Til de ideologisk orienterede vil jeg bl.a. henregne

  • Veganere
  • Vegetarer
  • Klimabevidste

Godt så, men hvad nu hvis vi skal gå efter størrelsen. Hvor ligger de store kundesegmenter for os?

Veganere? Næppe. Men der er mange unge, der er veganere, så hvis vort produkt taler til ungdommen?

Vegetarer? Næppe. Men der er dog nok en del flere, end der er veganere.

De sundhedsbevidste. Der er nok en hel del, der spiser mindre kød og lever overvejende eller delvist vegetarisk uden at være fundamentalistiske. Nogle nøjes med en kødløs dag en gang imellem.

En undersøgelse fra COOP, som jeg lige fandt, mens jeg skrev dette indlæg, viser faktisk, at der er ca. 140.000 i befolkningen, der lever rent vegetarer. Heraf er ca. 35.000 også veganere. Til gengæld er der 680.000, der lever overvejende vegetarisk. Se mere Statistik om vegetarisk levevis i Danmark…

Sidstnævnte er formentlig en rigelig stor målgruppe for de fleste, og så behøver man heller ikke at ændre det, der ikke er helt vegetarisk.

Men som sagt, i dette indlæg går vi efter størrelsen. Kunne der være større segmenter? Og ville de købe vore produkter? De travle for eksempel. Det er de fleste en gang imellem. Men hvor tit køber vi convenence food? Hvornår? Og hvem vil gerne have indisk? Tænk selv nærmere over det og om der kunne være andre store segmenter.

Kunne man tale om ”de travle, men sundhedsbevidste”?

Hvem de mulige segmenter i din virksomhed? Hvem passer til dit produkt? Når du har lavet din liste over mulige måder at definere segmenter på, så overvej, hvor mange mulige kunder der er i de enkelte segmenter. Du kan være heldig at finde rapporter som ovenævnte.

, ,

Comments are closed.

Powered by WordPress. Designed by WooThemes