Topmenu

Gratis som forretningsmodel

Det kan til stadighed forbløffe, hvor meget man kan få og bruge gratis på internettet – herunder denne hjemmeside 🙂 –  og selvom det efterhånden er gået op for os hvordan Google tjener sine penge på annoncer, så er der mange gratis tjenester, som man stadig forbløffes over.

Det inspirerede mig til omsider at få læst bogen Free – er fremtiden gratis? af Chris Anderson om de mange nye – og gamle – forretningsmodeller, som er baseret på at give noget væk gratis fordi det fremmer forretningen på anden vis.

Chris Anderson opdeler gratismarkederne i fire kategorier:

[arrow_list]

  • Direkte krydssubsidier – hvor man får et gratis eller i alt fald billigt produkt, mens man betaler for et andet. Vi klassikere er Gilettes model med billige skrabere og dyre blader eller billige printere og dyre tonerpatroner.
  • Flersidede markeder – hvor man får f.eks. information gratis fordi andre betaler, som vi kender det fra gratisaviser eller mange  hjemmesider, hvor annoncører betaler gildet.
  • Freemium – hvor man kan bruge en tjeneste gratis, men betaler hvis man vil have adgang til særlige funktioner. Vi kender den bl.a. fra LinkedIn, som jævnligt forsøger at få alle os gratisbrugere til at opgradere til betalt Premium-medlemsskab.
  • Ikke-monetære markeder – så som gave- og naturalieøkonomi eller pirateri for den sags skyld.

[/arrow_list]

Når man som Chris Anderson har skrevet en bog om emnet, så er det let at falde for fristelsen til at postulere, at i fremtiden vil alt muligt være gratis, og det har da også fået nogle op af stolene og angribe bogens konklusioner.

Den debat synes jeg ikke er så interessant, men jeg finder det berigende at få et overblik over de mest almindelige gratismodeller og baggrunden for dem. Så skal jeg nok selv afgøre hvilke af dem, jeg tror på i relation til min egen eller mine kunders virksomheder.

Bogen er interessant læsning, men hvis du vil spare tid og penge, så er her en GRATIS løsning:

Læs Chris Andersons artikel Free! Why $0,00 is the future of business…

Se 50 forretningsmodeller baseret på GRATIS på Anders Sundelins blog, som er hentet fra bogens slutning.

…eller brug en halv time på at lytte til nedenstående foredrag med Chris Anderson.

, ,

No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes