Topmenu

Hvordan tjener man penge på mobile services?

Ét af de boomende forretningsområder nu og i tiden fremover vil være mobile services. Hos Google er mantraet blevet “Mobile first” når nye services udvikles. Man starter altså med at se på, hvordan det skal udvikles til mobiltelefoner – mere præcist smartphones.

Ved et arrangement gennemført af iKRAFT forleden gennemgik Søren Eskildsen fra Alexandra Instituttet nogle af de almindelige pris- og indtjeningsmodeller på mobilområdet:

Betal pr. download – et beløb pr. download af f.eks. musik eller andre filer.

Abonnement – en fast pris for en periode med ubegrænset eller nærmere defineret forbrug.

Demo eller ligth-version – gratis version men betaling for særlige features.

Annoncefinansieret – gratis med leverandøren tjener på annoncering.

Subsidieret – gratis eller billig på grund af støtte fra f.eks. det offentlige.

Mikrobetaling – meget små betalinger pr. gang med f.eks. læser en artikel eller bruge en funktion. Betaling pr. SMS er vel i princippet en mikrobetaling.

Affiliate marketing – betaling for henvisning til andre services, websites etc.

 

Det minder til forveksling om de almindelige forretningsmodeller på WWW, men den eneste forskel er jo strengt taget også at terminalen ligger i lommen i stedet for at stå på skrivebordet eller på skødet.

No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes