Ét af de boomende forretningsområder nu og i tiden fremover vil være mobile services. Hos Google er mantraet blevet “Mobile first” når nye services udvikles. Man starter altså med at se på, hvordan det skal udvikles til mobiltelefoner – mere præcist smartphones.
Ved et arrangement gennemført af iKRAFT forleden gennemgik Søren Eskildsen fra Alexandra Instituttet nogle af de almindelige pris- og indtjeningsmodeller på mobilområdet:
Betal pr. download – et beløb pr. download af f.eks. musik eller andre filer.
Abonnement – en fast pris for en periode med ubegrænset eller nærmere defineret forbrug.
Demo eller ligth-version – gratis version men betaling for særlige features.
Annoncefinansieret – gratis med leverandøren tjener på annoncering.
Subsidieret – gratis eller billig på grund af støtte fra f.eks. det offentlige.
Mikrobetaling – meget små betalinger pr. gang med f.eks. læser en artikel eller bruge en funktion. Betaling pr. SMS er vel i princippet en mikrobetaling.
Affiliate marketing – betaling for henvisning til andre services, websites etc.
Det minder til forveksling om de almindelige forretningsmodeller på WWW, men den eneste forskel er jo strengt taget også at terminalen ligger i lommen i stedet for at stå på skrivebordet eller på skødet.
No comments yet.