Topmenu

Abonnement som forretningsmodel giver lave barrierer for nye kunder

Jeg er næppe den eneste, der er begyndt at tænke lidt over, hvad alle mine abonnementer på online-tjenester efterhånden løber op i. Online office-pakke, projektplatform, online-mindmaps, e-mail markedsføring, online CRM, online-backup og diverse hjemmesider. Og så har jeg også overvejet opgradering af visse andre tjenester.

I modsætning til den gammeldags softwaremodel med betragtelige startinvesteringer, så gør abonnementsordninger med yderligerere 50-100 kr. i fast månedlig udgift det meget nemt at tilkøbe flere tjenester og beholde dem, selvom man måske ikke bruger dem så meget.

Og med automatiske månedlige opkrævninger tvinges man heller ikke til at tage stilling til behovet løbende. Og det er formentlig lidt af det samme, der spiller ind, når man bruger småbeløb på smartphone-apps, fordi prisen er så lav, at man kan leve med det, hvis pengene er spildt.

Jeg kender ikke indtjeningen på de forskellige tjenester, men kan i alt fald konstatere, at forretningsmodellen har gjort købsbeslutningen meget mindre smertefuld. En “hundrede-mand” fra eller til om måneden gør jo ingen forskel. Det sagde jeg også altid, når jeg i studietiden var flad, og mine venner ville have mig med i byen 🙂

Og så er der noget tillokkende og trygt ved at have faste månedlige udgifter i stedet for store og svingende investeringer. Det er sikkert et levn fra dengang man fik sin faste månedsløn.

For sælgers budgetafdeling er der formentlig også noget tillokkende ved at have faste månedlige indtægter i stedet for store sæsonudsving og behovet for at komme med nye lanceringer for at få kunderne til at købe nyt.

Det bliver interessant at se, hvilke andre brancher, der tager abonnementsordningens fordele til sig. Et kuriøst eksempel er californiske Surfair, der tilbyder abonnement  på kortdistance-flyvninger.

Læs om Surfair på Springwise.com…

 

Der der dog nogen, som abonnementsmodellen ikke ser ud til at fungere for længere: Dagbladene, som år for år mister abonnenter.

Da jeg forleden blev ringet op af Jyllands-Postens abonnementsafdeling – eller hvem der nu ringer rundt – forsøgte de at forære mig en bærbar computer for at få mig til at tegne abonnement. Men jeg takkede nej, fordi det ville betyde, at jeg skulle have mere papir til at ligge og flyde og bruge tid på at køre på genbrugspladsen med aviserne. Man kunne ikke bare få et digitalt abonnement.

Jeg har overvejet, om markant lavere digitale abonnementer ville få flere til at tegne abonnement på måske 2-3 aviser, som de måske ikke behøver, men som er rare at have.  Det var blot en tanke, men mon ikke der er gode grunde til at de ikke tilbyder det?

 

, ,

2 Responses to Abonnement som forretningsmodel giver lave barrierer for nye kunder

  1. cheap escort 02/02/2013 at 15:22 #

    Vill bara säga vilken bra blogg du har här! Jag har funnits ganska mycket tid, men till slut bestämde sig för att visa min uppskattning för ert arbete! Tummen upp, och kör på!

  2. Jan Bendtsen 03/02/2013 at 11:34 #

    Mange tak, glæder mig at du kan bruge den!

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes