Topmenu

Gamification

Gamification

Gamification er så nyt et begreb, at der dårligt nok findes et dansk ord for det. Spilificering er vist det bedste bud på en oversættelse.

At bruge gamification betyder i princippet at vi gør kunderelationen – eller medarbejderrelationen – til et spil eller en leg. Det kan lyde kompliceret, men når vi fx lægger et billede på Facebook og i minutter og timer efter holder øje med, hvor mange der kommenterer eller Synes godt om, så er det en form for leg, hvor hver enkelt reaktion tæller i en form for pointregnskab. Og når min lokale kajakklub har et registreringssystem for roture, så man umiddelbart efter en rotur kan se, hvor højt man ligger på ranglisten over roede kilometer, så er der også et spilelement i dette, der får mig til at ro mere for at komme højere op på ranglisten.

Formålet med at indføre spilelementer er at gøre det sjovt og engagerende for kunder eller medarbejdere at gøre det, som man ønsker, at de skal gøre – og blive ved med det.

I bogen The Gamification Revolution beskrives seks typer af gamification:

  • Udfordring – løsning af et specifikt problem med en pris til vinderen. Fx idékonkurrence med præmie.
  • Hurtige feedback-systemer – scoring af bestemte former for adfærd i realtid. Fx når YouTube viser hvor mange gange en video er afspillet.
  • Simulation – udforskning af nye idéer, modeller og scenarier i et simuleret miljø med læringsformål. Fx når en flysimulator kan hverve fremtidige piloter eller mere banalt når man kan designe sine egne Oakleys på deres hjemmeside.
  • Status marathon – statusniveauer og belønninger, hvor det gælder om over tid at optjene point og opnå en bestemt status. Fx på iværksætterforumet Amino, hvor brugerne tildeles status efter hvor aktive de er i debatten.
  • Økonomi og forhandling – etablering af en virtuelle eller parallel økonomi. Fx matador eller flyselskabers systemer med optjening af bonuspoint, der kan veksles.
  • Kreativt udtryk – facilitere kreativitet, individualitet og følelsesmæssig tilfredsstillelse hos bruger.

 

Hvad enten det er spil eller sport, så kender de fleste af os nok fornemmelsen af, at vi bliver helt opslugt af det, når vi mærker fremgang, at vi bliver dygtigere, men at der også hele tiden er nye udfordringer, så det ikke bliver kedeligt.

Hvis du gerne vil have dine kunder eller medarbejdere til at engagere sig i at blive dygtigere til noget, så er her seks elementer, der skaber fremdrift:

  • Et mål
  • Markeringer af vejen mod målet, milepæle. Fx niveauer.
  • Konstant forstærkning af fremdrift (typisk point)
  • Social forstærkning
  • Logisk udvikling i sværhedsgrad
  • Side-udfordringer og forskellige oplevelser til at fastholde interessen

Og nogle af de elementer, som du kan overveje at tage med i dit spil:

  • Point
  • Badges (Visuelle symboler for præstationer)
  • Niveauer
  • Ranglister
  • Belønninger (ikke nødvendigvis – nogle vil sige helst ikke – økonomiske)

Et område, hvor gamification er rigtig interessant, er i forbindelse med Crowdsourcing – altså hvor du skal have kunder eller andre til at bidrage (fx Wikipedia). Her kan det være stærkt, hvis spilelementet kan drive deltagelsen i stedet for penge.

Læs mere om gamification…

Powered by WordPress. Designed by WooThemes